Autobanden vergelijken
Vind de beste banden voor je auto!

DIRECT VERGELIJKEN

De juiste bandenspanning

Elke maand de bandenspanning controleren kan enorm veel geld besparen. Tot wel tientallen euro’s per jaar. Dat zijn nog eens bedragen! Hoe kan het nou dat een verkeerde bandenspanning voor zoveel extra brandstofverbruik zorgt?

Waarom zorgt een te lage bandenspanning voor een hoger brandstofverbruik?
Een band met een te lage spanning zorgt voor meer weerstand, waardoor de motor harder moet werken om op snelheid te komen en te blijven. Dit zorgt ervoor dat het verbruik (aanzienlijk) zal toenemen. Bij een te lage spanning van 0,4 bar loopt het extra verbruik al op tot 12%!

Een goede bandenspanning is veilig
Buiten de besparing op de brandstofkosten, willen we ook aanmerken, dat het rijden met de juiste bandenspanning ook veel veiliger is. Wanneer de band onvoldoende op spanning is, kan dit een grote temperatuurstijging tot gevolg hebben, wat zal leiden tot extra slijtage van de band en mogelijk een klapband tijdens het rijden. Alleen dit is al reden genoeg om maandelijks de bandenspanning van je vierwieler te controleren.

Wanneer spanning controleren?
Controleer de spanning als de banden koud zijn, want de bandenspanning neemt toe doordat de banden tijdens het rijden opwarmen. Koude banden staan minimaal een uur stil of hebben slechts een klein aantal kilometers op lage snelheid gereden. Auto’s hebben in hun boekjes een tabel met de juiste bandenspanning, kies hierbij altijd voor de optie volbeladen, dit levert je namelijk de grootste besparing op!

Hoe merk je een te lage bandenspanning?

Vaak merk je vanzelf als er écht iets mis is met de bandenspanning. De auto gaat bijvoorbeeld zwaarder sturen. Maar over het algemeen merk je niet zo snel dat jouw autobanden niet de goede spanning hebben. Controleer daarom regelmatig de bandenspanning.

Wat is de juiste bandenspanning voor mijn banden?
De juiste bandenspanning staat vermeld in het instructieboekje van de auto. Vaak zie je de bandenspanning ook terug op de deurpost, de achterkant van de zonneklep of aan de binnenkant van het benzineklepje. Controleer enkel koude autobanden, dan krijg je de juiste spanning. Een band is nog koud als je er niet meer dan 5 km mee hebt gereden.

Heb je meer dan 5 km gereden en wil je alsnog je bandenspanning testen? Verlaag de waarde dan met 0,3 bar. De spanning stijgt namelijk als de banden opwarmen. Je kunt ook 10 minuten wachten totdat de banden zijn afgekoeld.

Hoe controleer ik zelf de juiste bandenspanning?

  1. Stel de meter van de pomp in op de juiste spanning.
  2. Schroef het dopje van het ventiel, sluit het mondstuk van de pomp erop aan en houd deze net zolang aangedrukt totdat de gewenste bandenspanning is bereikt. Meestal hoor je dan een signaal.
  3. Herhaal dit voor de andere autobanden.

Consequenties rijden met een te lage bandenspanning
Naast en veiligheid heeft het rijden met een te lage bandenspanning ook gevolgen voor het brandstofverbruik en de levensduur van de autobanden. Het advies is dan ook om de bandenspanning iedere maand te controleren. Door dit te doen kun je al zo’n 100 euro per jaar besparen! (Dat zijn zo’n 1-2 volle tanks per jaar)


Wat is de beste bandendruk?

Op deze vraag is niet een sluitend antwoord te geven. Wat de beste bandendruk of bandenspanning is hangt namelijk af van je auto, maar ook van de belading, van de gemiddelde snelheid waarmee gereden wordt en van de ondergrond waar je op rijdt. Daarnaast kiezen veel mensen ervoor om hun voorbanden een hogere bandendruk te geven dan achter. De beste tip die we je kunnen geven is om het op te zoeken in het instructieboekje dat bij je auto wordt geleverd. Om je toch een idee te kunnen geven lees je hier wat algemene zaken waar je rekening mee kunt houden.

Kan je brandstof besparen?

Een band met de juiste bandendruk levert niet alleen de beste prestaties, maar zorgt er voor dat je auto aanzienlijk minder brandstof verbruikt. Als je banden gebruikt die zijn gevuld met stikstof blijven ze tot wel 3 keer langer op de juiste bandenspanning en is daarmee dus een stuk goedkoper en beter voor het milieu!

In welke toestand moet je de druk meten?

Iets anders om rekening mee te houden is dat je je bandenspanning het beste meet voordat je gaat rijden en niet als je al een uur of langer gereden hebt. Na een uur zijn je banden namelijk aardig wat opgewarmd, wat de bandenspanning aanzienlijk wijzigt. De ideale bandenspanning zoals die vermeld staat in je boekje gaat altijd uit van banden in koude toestand. Houd hier dus rekening mee!

Welke invloed heeft snelheid op de bandenspanning?

Hoe harder je gemiddeld rijdt, hoe hoger je bandendruk dient te zijn. Hoe harder je rijdt hoe groter namelijk de slijtage en als je dan met een te lage bandenspanning rijdt is die slijtage nog veel groter. Verder geldt: hoe harder de ondergrond, hoe hoger de bandenspanning.

Hoe zwaar kan je de auto beladen?

Hoe zwaarder je auto beladen is, hoe hoger de druk op de banden moet zijn. Er bestaat een formule om ongeveer te kunnen berekenen wat je bandenspanning dient te zijn bij welk gewicht, maar om deze formule te kunnen gebruiken moet je wel weten wat de maximale bandenspanning (vermeld op de band) is, wat het gewicht is dat op de band drukt en wat het maximale gewicht is dat op de band mag drukken. De formule is de volgende: A=B x (C/D). A= De bandenspanning die je wilt berekenen. B= De maximale bandenspanning. C= Het gewicht wat op de band drukt. D= Het maximale gewicht wat op de band mag drukken.

Plaats een reactie